lördag 11 augusti 2007

SEO, PR och hosting

Drar iväg ett inlägg redan nu. Blev lite blött igår efter fotbollsmatchen med laget men känner mig pigg idag trots allt. Är ju inflyttningsfest idag så frågar någon mig imorgon lär jag vara helt förstörd.

Nu till allvaret. Satt igår och läste en hel del om SEO (översatt till svenska sökmotor optimering) och PR (pagerank). PR på min blogg just nu är 0 vilket inte är konstigt då jag inte har gjort något särskilt för att få upp den. Det jag skulle behöva är att få mer inlänkar från sidor med bra PR. Ska jaga lite efter det.

Nackdelen med ett utav mina projekt är att domänen ligger på ett ställa för att där får jag obegränsat med subdomäner och själva sidan på ett annat vilket gör att jag får skicka besökare till den andra sidan. Vilket inte är bra för min PR då domänen kan ha bra PR men det syns ju inte då man inte inne på sidan. Så jag ska försöka samordna mina sidor och domäner på ett webbhotell tänkte jag. Men det svåra är att, jag vill ha mycket trafik tillgänglig, obegränsat med subdomäner, möjlighet att knyta upp till hundra olika domäner till kontot och ett gäng MySQL databaser. Problemet då blir att det lär kosta. Mer än 100 kr i månaden vet jag inte om det är värt. Har någon ett tips på ett bra webbhotell så dra iväg en kommentar!

2 kommentarer:

Köksbordskapitalisten sa...

TextDrive - numera Joyent - har jag goda erfarenheter med.

Den minsta planen börjar på USD 15 per månad eller USD 99 per år och innefattar en hel del goodies förutom möjlighet att publicera fem webbplatser plus obegränsat med alias-domäner till dessa och obegränsat med sub-domäner.

Joyent arbetar också med webblösningar (collaboration suites) för mindre företag och har tagit fram en lösning för att använda Ruby on Rails-applikationer offline, men det är framför allt deras Solaris-baserade servrar som är ett starkt kort för den som söker en seriös webhost för php-, python- eller Ruby-baserade webbplatser.

Att dessutom 5 GB säkert lagringsutrymme ingår på köpet är bara en välkommen bonus.

Ett bra ställe att börja är forumet och efterom det är helg kan det också vara kul att ta en titt i fotoalbumet.

Tobbe sa...

De verkar riktigt bra. Men nackdelen är att jag programmerar i ASP.NET och det stöds ju dessvärre inte på Linux/Unix servrar.

Tack ändå :)