onsdag 22 augusti 2007

Lyxfällan, aktier och programmering

Har suttit och läst lite på Balansekonomisforum nu. Charlie från Lyxfällan arbetar ju med den sidan. Det finns ett par inlägg i forumt från personer som var med i programmet. Vissa har det ju gått riktigt bra för. Läste om han som inte hade byggt klart sin pool, köpte ny motorcykel och hade en LCD-tv i alla rummen. Idag så har de fått ordning på sin ekonomi, amorterar 6000 kr i månaden på huset, sparar pengar till barnen och har börjat pensionspara själva. Han säger att det var som att få den spark i arslet som de behövde.

Detta ger mig en del inspiration, jag vill med kunna spara så mycket och amortera så mycket. Dock är det orimligt då min sambopluggar. Men vi har det väldigt bra ändå. Det är ju bara att jämföra med hennes klasskamrater. De får som min sambo ca 7500 kr/månad. Beroende på vart de bor så ryker allt från 2000 kr till 4000 kr i boende kostnader. Då bor de i en lägenhet, antagligen liten då det blir billigare. Vi bor i ett hust och betalar ca 4000 kr i månaden för räntor och amorteringar. Då är 1000 kr amorteringar så 3000 kr i ränta. Vi har minst tre gånger större yta att röra oss på, men visst sen tillkommer ju betydligt mer i el, vatten, försäkringar osv. Men vi är ju två. Så delar man allt per månad på två så landar vi på ca 5000 kr i månaden för allt, även mat. Det är nog ingen av hennes klasskompisar som inte bor hemma lyckas med. Sedan tillkommer ju studieböcker och busskort för min sambo med. Men jag får nog lov att säga att trots vår ringa ålder, ingen av oss är över 25 så har vi det jäkligt bra ställt.

Jag tjänar bättre nu än vad min sambo kommer att göra efter sin utbildning men hon får jobba med något som hon verkligen vill. Medans jag jobbar med sånt som jag kan leva med tills hon har pluggat klart och jag kan sätta igång att plugga till något vettigt. Kommer antaligen att bli något inom IT och/eller ekonomi. Men det får tiden utvisa. Räknar med att det dröjer ca 4-5 år innan jag kan börja plugga, och tills dess lär jag nog ha bytt jobb ett par gånger.

Väntar på papprena från AktieDirekt så jag kan skriva under och skicka tillbaka dem så min depå kan öppnas sedan. Längtar efter det så jag kan sitta och kolla igenom lite aktier och följa dem under några dagar och göra lite research så jag vet vad jag ska satsa på sen. Även om jag inte i början kommer att satsa några jätte summor är det ju bättre att bete sig som om jag gör detå . För då tror i varje fall jag att jag får en bra grund att stå på.

Har programmerat lite idag, men det går inte fort då jag inte vet vad jag ska jobba på. Blir mest lite småfix på sidor och grundsidor jag redan har. Har även läst en del på http://www.workingnomad.com/ vilket jag tycker är väldigt intressant. Handlar om webdesigners som resar runt jorden med sin laptop och driver hemsidor. En av dem som skriver i bloggen drog förra månaden in 10000 dollar från reklam på sina hemsidor. Det är nog drömmen för alla skulle jag tro.

Inga kommentarer: