söndag 9 september 2007

Nästan en vecka har gått

På denna veckan har jag gjort ganska mycket bra saker anser jag. Har hunnit programmera en hel del. Klaner.se börjar gå riktigt bra nu och har börjat locka till sig användare utan att jag gör någon direkt arbetsinsats. Snittar 25 unika besökare om dagen. Det kan jämföras med ca 2 unika om dagen för 2 månader sedan. Så det går verkligen framåt för sidan.

Min ekonomi är lite ansträngd men det är ingen fara för mig än på länge. Bilen ska gå ett bra tag nu utan vidare insatser. Har lagt in två stående överföringar på min internetbank nu, en på 3500 kr som ska gå till huskontot och en på 3000 kr som går till mitt sparkonto. Av de 3000 kr till mitt sparkonto kommer nog ca 2000 kr att gå till mitt aktiedirekt konto som sedan investeras i aktier och fonder. Den 26 varje månad så kommer dessa överföringar att ske. Alltså dagen efter lönen. Samma dag som alla räkningar dras. Sedan kommer jag att sätta in 50% av allt som är kvar den 24 varje månad till sparkontot för en vidare buffert till att börja med i alla fall. Räknar med ett sparande på ca 8000 kr i månaden resten av året (3500 kr till huset, 3000 till sparkontot den 26 varje månad och sen ytterliggare minst 1500 kr den 24 varje månad räknar jag med). Detta ska minst ge 32000 kr totalt, varav min personliga del blir 18000 kr. Mitt mål blir då att ha 20000 kr i tillgångar vi årskiftet. Hoppas på att kunna pricka in bra fonder och aktier plus att kunna spara lite mer än jag räknat med så jag klarar 20000 kr innan 2008. Det skulle kännas väldigt bra i alla fall. Av det jag betalar till min och sambons huskonto så räknas ca 3000 kr till utgifter och 500 kr till oförutsedda saker plus reperationer och liknande. Kanske inte jätte mycket men det är helt klart bättre än inget. Hade min sambo jobbat och inte studerat hade vi nog satt in ännu mera här men nu så har vi lagt en nivå efter vad hennes ekonomi klarar.

Vi ska nu i veckan börja förbereda för att måla hallen på övervåningen till vitt istället för den chockrosa färgen som är där nu. Räknar med att det kommer att kosta ett par 1000 kr till färg men det finns redan på hustkontot så det blir inga problem.

Inga kommentarer: